Dugnad for Statens kartverk

Postet av Birkenes IL den 30. Jul 2021

Vil du være med på dette?

Vi har på plass en god del personer allerede, men hvis du ikke er spurt, så fortvil ikke. Du har nå muligheten til å være med på noe som sikkert blir utrolig morsomt.

Ta kontakt med undertegnede på sveinroar.jonsmyr@gmail.com hvis du er interessert.

Styret m/flere skal ha en befaring og innføring med Åsulv B. Stormoen på kommende torsdag 5.8. Vi tar sikte på interne gjennomganger og opplæring etter den gjennomgangen


Ordet dugnad - betyr sjelden noe særlig morsomt ! 

Denne gangen så er vi så heldige at vi er valgt av Statens Kartverk til å delta i oppryddingsprosjektet "Rydding av trigonometriske punkt" i Birkenes kommune. 

Det er i alt 153 punkter som skal besøkes, noe som tilsvarer punktene som er avbildet.

Her er et lite utdrag av retningslinjene for ryddingen:

Hva skal ryddes?


Barduner (stålstrenger) 

I de tilfellene der stålstrengene skal ryddes vil de ligge henslengt i området rundt signalet. Om de henger løst er det også nødvendig å rydde bort

Trevirke 

Trevirke skal samles sammen og legges i en haug bort fra sti. Om man har med sag kan det være et poeng å kutte signalet i mindre deler. 

Nagler (spiker) 

Spiker som er brukt i signalene ligger i mange tilfeller spredd i området rundt signalet. Vi ønsker at det plukkes så mange spiker som mulig, og at disse tas med fra lokasjonen. Det er også nødvendig å fjerne spiker fra treverket om mulig. 

Festebolter

Dette er bolter med et flattjern øverst, ofte støpt i fjell. Disse flattjerna stikker ofte mer enn 10 cm opp fra bakken, og kan være sjenerende. Det vil ikke være mulig å fjerne jernboltene fra fjell, men vi ønsker at boltene blir kuttet av så nært fjell som mulig. Selve flattjerna må i alle fall bort.  

Rester av plast/metall

Dersom annet søppel ligger og slenger rundt signalet skal dette tas med fra lokasjonen. 

Hva er økonomien i det?

 Vi får betalt pr. punkt, og det er mange punkt, så summen blir høy......... Noe som gjør at vi kan fortsette den satsingen som allerede har. Nå er det straks løpere på vei til hovedløpet og O-landsleir i Nord Trøndelag.


Mvh

Svein Roar

O-gruppa




 



SG2020(21) - til meget pluss!

Postet av Birkenes IL den 22. Jul 2021

Sørlandsgaloppen 2020(21) er over!

Jeg må begynne med å TAKKE alle de involverte fra Birkenes O-gruppe som var med. Uten deres innsats hadde vi ikke klart dette store løftet. En spesiell takk til Steinar Ånesland som tok på seg jobben med å vare ansvarlig for gjennomføring av starten. Det er to kritiske funksjoner som må være på plass i et O-løp på løpsdagen, og en av de er starten. Startprosedyren er viktig og når denne gjennomføres 100% etter alle kunstens regler, så får løperne en god opplevelse med seg ut i skogen. Det gjorde den under Steinar og O-gruppas sin kyndige ledelse.

Nybegynnerstarten på samlingsplass ble de første to dagene  bemannet av Ingeborg Ånesland, og hvor Guttorm Nyhus hadde de to siste dagene.




Hvorfor ikke bruke Sørladsgaloppen til å feier sin 40 års bryllupsdag!

Jo, det gjorde Bjørn og Anne-Kari. Dette står det umåtelig respekt av, både 40 år og prioriteringen av SG. 

Vi gratulerer dem så mye og bøyer oss i hatten!



Selve Sørlandsgaloppen som ble gjennomført i år, var den som ble utsatt fra 2020 p.g.a pandemien. Det hersket stor spenning i hovedkomiteen(Hk) om det i det hele tatt kunne gjennomføres et arrangement i i år. Smittesituasjonen i Kristiansand og omegn var ikke den beste og det var lenge ekstra strenge lokale restriksjoner.

Vi i HK kunne heller ikke møtes fysisk og vi var prisgitt "Teams" plattformen. Noe som også gjør det utfordrende. Men vi besluttet i mars/april at vi skulle planlegge for 3 kohorter av 500 deltagere. Så kunne vi bare justere inn mot slutten. Det viste seg å være en god strategi, bortsett fra at vi ikke fikk lov til å ha 500 i kohorten men maks 200 ( i beregnet arrangører, det svaret vet vi fremdeles ikke). Så hvordan løste vi det?

Jo, vi tenkte først 4*200, og at det var det vi fikk lov til. Bare 800 løpere, men vi hadde neste 1500 løpere påmeldt!!!!. Så løsningen ble 2 arrangement først 4*200, så 4*200 til, da fikk alle påmeldte plass, men....

Nå ble starttiden utvidet og vi fikk problemer med spesielt torsdagen hvor første start opprinnelig var kl. 18, denne ble flytte frem til kl. 15.00 for å kunne få få de siste løperne ut ca. 19.30.


Jeg skal ikke si for mye om den programmeringsjobben som måtte gjøres i løpssystemet, i løpet av de siste dagene/nettene for å få dette til å virke, men det ble løst. Nevner bare temaer som kohorter/regioner/fylker/klubber/familier som måtte hensynas.


Ingen smitte ble avdekket, noe som viser at orientering med enkle tiltak lett kan gjennomføres på en forsvarlig måte.

Steinar fikk, p.g.a lang starttid en større utfordring! Startstedet skal flyttes fire ganger, noe som betyr at man må ha kontroll på logistikk/bemanning og tidsdisponering. Jeg er blitt fortalt at med den rutinerte gjengen fra Birkenes O-gruppe så var ikke det noe problem. Selv om det er veldig bratt og høyt opp fra Ravnedalen til start, og i tillegg så regnet det litt.......selvfølgelig.

Premieutdelingen som jeg har ansvar for (tillegg til alt annet) ble også gjennomført uten bruk av premiepall, siden vi aldri kunne klare å få alle vinnerne inn på arena samtidig. Den siste dagen er det sammenlagtpremiering, noe som skulle vise seg å bli både hyggelig og gøy!


Ingen kunne forstå hvordan vi skulle klare å få delt ut premiene, men det lot seg gjøre på følgende måte. Gode sammenlagtlister etter 3 løp, og "liveresultater" fra siste dags løp på mobil, så hadde man relativt god kontroll. Noe fleksibilitet måtte man utvise i de siste premiene i de største klassene, men med like premier fra plass fire, så var det bare å sørge for å ha nok av dem. Så alle fikk sin rettmessige premie, t.o.m plass 1-3 ( med ett unntak tror jeg).


Så alt i alt har vi fått bare positive tilbakemeldinger. Nå arbeider vi med å få alle endringer registret og fakturert. Så nå har jeg kjørt en hovedfakturering, så kommer det en tilleggsfakturering hvor vi har gått igjennom alle endringsskjemaer, eposter, faxer(nei, ikke det) og muntlige avtaler( huff og huff). Vi er snart ferdige med det og rekker det før ferien tar slutt. Det økonomiske resultatet bli bra, noen ekstrakostnader og ingen etteranmelding gjør at det blir noe mindre enn 2016, men bra blir det. 

Så da er det bare å ønske alle Birkenesinger god sommer videre og velkommen til en ny høstsesong.

Vi ønsker også Larvik OK lykke til med SG2022, hvor vi sikkert er veldig velkomne.

Noen er nevnt, men ingen er glemt. Dere gjør en fabelaktig god jobb!

Mvh

Svein Roar