Topp Birkenesinnsats i Hovedløpet!

Postet av Bjørn Stormoen den 15. Aug 2021

Mens andre nøyt varme sommerdager på stranda, dro seks unge o-løpere med leder til Levanger for å delta i Hovedløpet og o-landsleiren. Dette er årets store happening for orienteringsungdommen. Hovedløpet kan kalles NM for løpere fra 14-16 år og leiren er et viktig miljøskapende treffpunkt.

Godt forberedt Birkenesgjeng

Fra Agder o-krets deltok 11 løpere og hele 6 av disse var fra Birkenes! Aldri tidligere har klubben hatt så mange løpere med. I tillegg var Espen Birkenes med som leder. Fra tidlig i vår har alle deltatt på det som har vært av løp og treninger på Sørlandet. I tillegg har klubben med Espen Birkenes i spissen hatt et fast treningsopplegg hjemme på Birkeland. Det var derfor en godt forberedt Birkenesgjeng som dro nordover til Trøndelag. Det var imidlertid et krevende og svært variert orienteringsterreng som ventet løperne i skogene rundt Levanger.

Utfordrende sprintorientering i Levanger sentrum

Sprintorientering i bygater med relativt korte løyper, men med mange poster er en o-teknisk krevende øvelse. Farten må være høy og konsentrasjonen må være på topp hele veien. Her blir det viktig å ha neste strekk planlagt på forhånd. Trange smug, blindgater, forbudte områder og bygninger midt over den rette linja mellom postene gir mange veivalgsutfordringer. Det kan bli lange veier vekk fra den rette linja mellom postene underveis, mange ganger med mange veivalgsmuligheter. Av de lokale løperne var det Lars Birkenes i 14-årsklassen som takla dette aller best. Den 2,9 km lange løypa med 17 poster sprang han gjennom på 16 minutter uten å gjøre noen store feil underveis. Dette ga han en solid 11 plass i klassen med over 50 løpere. Øvrige Birkenesinger deltok i 15-årsklassen. Her ble Emil Nygård best som nummer 30 med Kristian Birkeland like bak på 34. plass i klassen med over 60 løpere. De tapte litt tid på et strekk hvor det var en mur de ikke kunne komme over og som de ikke hadde fått med seg i farten. Mathias Aamlid Trondsen, Sigmund Javenes Flaa og Erik Rugsland tapte noe tid på noen utfordrende strekk og kom litt lenger ned på resultatlista.

Resultater og løyper

Lang og krevende skogsorientering

Trønderterrenget er ofte vært kjent for sine store myrer. Løpsområdet denne dagen kunne imidlertid by på et variert terreng med ravinedaler og skog med både åpne og mer tette område med variabel kupering. Emil Nygård hadde en 15. plass fra 14-årsklassen i fjor å vise til da han i år starta i 15-års klassen. Emil har gjennom hele sesongen vist at han har både o-teknikken og løpsformen inne gjennom mange gode løp tidligere år; og han skuffa ikke. Han takla så vel ravinedaler som trøndermyrene godt. Siste del av løpet gikk spesielt bra, og han løp seg opp mange plasser siste halvdel. Til slutt kunne en godt fornøyd Emil se navnet sitt helt oppe på 12. plass på resultatlista!  Kristian Birkeland har for alvor slått gjennom som o-løper i år og viste at han virkelig har fått god kontroll på kartlesing og veivalgsteknikk. Han fikk en solid 24 plass i den sterke 15-årsklassen. Sigmund Javenes Flaa kom seg også godt gjennom den krevende løypa. Denne dagen fikk Lars Birkenes en bom i ravineterrenget, og i tillegg tapte han noe tid på et kompasstrekk på slutten av løypa. Han kom til slutt midt i klassen med en 24. plass. Uten bommen på disse to postene kunne han hatt en plassering på nivå med den han fikk på sprinten. Erik Rugsland og Mathias Aamlid Trondsen begynte for fullt med orientering i år og stilte i klasse for mer ferske o-løpere. De fikk begge gode opplevelser i Levangerskogene.

Resultater og løyper

Avslutning med kretsstafetter

Tradisjonen tro ble o-landsleiren avslutta med stafett, denne gang med gutter og jenter på samme lag. Selma White fra Søgne og Songdalen var blant de aller beste på første etappe og Emil Nygård fulgte godt opp på 2. etappe på Agders lag. Med mange løypevarianter lå postene tett og dessverre ble det kvittering på feil post på en av de neste etappeløperne og laget ble til slutt diskvalifisert.

Etter ei uke med konkurranser og mange sosiale aktiviteter var det en fornøyd Birkenesgjeng som vendte nesa sørover klar for en aktiv høstsesong. Det ble også godt å komme tilbake til senga etter en uke i klasserom i Levanger.

Foto: Per Ivar Skinderhaug og Terje W. Pettersen