Flott innsats i KM-stafett

Postet av Bjørn Stormoen den 30. Aug 2020

Grunnet smittevernrestriksjoner har har det blitt en del endringer i terminlistene og det har derfor blitt en travel uke for by gdas o-løpere. For våre gutteløpere ser det ikke ut til at det har vært noen ulempe. Det har blitt mange KM-medaljer.

Kretsmesterskapene ble innleda med sprintdistanser i Arendal lørdag 22. august. Sprintorientering er kortere løyper med mange poster og gjerne i mer urbane strøk, med stiplert vinnertid rundt 15 minutter. Løypa i Arendal var både lengre og mer i skogen enn vanlig. Dette så ikke ut til å være noen hindring for Birkenesgutta i 13-14-årsklassen. De tapetserte seiersallen. Emil Nygård kunne klatre helt til topps med Kristian Birkeland som nr. 2 og Sigmund Javenes Flaa på en god 3. plass.

Lørdag 29.8. fortsatte kretsmesterskapene med langdistanse i bymarka i Kristiansand med samlingsplass ved sjukehuset. Dette er et tungt og krevende o-terreng, særlig på denne tida av året med høy lyng og tungt  grass i myrene. Godt trente Emil Nygård behersket denne utfordringen godt og kunne sikre seg en ny gullmedalje. Dette bekrefter at hans 15. plass i Hovedløpet i orientering tidligere i sommer ikke var noen tilfeldighet. Dette er som NM å regne for de yngste årsklassene.

NM-uka ble avslutta med stafett i terrenget rundt Møvik fort. Løyper med mange poster oppstykka terreng ga en morsom stafettkonkurranse.  I gutteklasen løp løp Sigmund Javenes Flaa en solid førsteetappe og vekslet 3,5 minutter foran Kristiansand OK’s lag.  På 2. etappe viste Johannes Vreim Jørgensen at han kan mer enn å gå på ski. Han holdt Kristiandslagets 2. mann akkurat bak seg. Emil Nygård trygget ledelsen på sisteetappe og kunne dra hjem med nok en gullmedalje i lomma.

I veteranklassen gjorde Trygve Løland en fantomløp for Birkenes på 1. etappe. Ved meldepost hadde han en god ledelse. Litt utfordringer med siste sløyfe gjorde at han var 24 sekunder bak Søgne og Songdalens mann ved veksling. Dag Ivar Skåre og Bjørn Stormoen kunne ikke helt følge opp Trygves fantomløp på de neste etappene og laget ble til slutt nummer 4.

I seniorklassen gjorde Birkeneslaget med Asle Åsmul, Åsulv Birkeland Stormoen og Kristian Nyhus jevne og trygge løp og ble til slutt nummer 6.