Sørlandsgaloppen - før - nå - hvordan?

Postet av Birkenes IL den 23. Mar 2018

Mens vi venter på at snøen går, så litt om Stiftelsen Sørlandsgaloppen (SG) og veien videre.

Her kommer noe løsslupne og frie betraktninger fra formannen om SG og historiske detaljer er gjengitt med litt kunstnerisk frihet eller en viss toleransegrense sagt på ingeniørspråket. I går var det generalforsamling i Stiftelsen SG for 27nde gang.

For de som ikke vet det så har de fleste Idrettslag/O- klubber som driver med orientering i Aust- og Vest-Agder skutt inn en liten «aksjekapital» som gir dem rett til å delta i stiftelsen SG.

Det er Stiftelsen SG som tildeler Sørlandsgaloppløpene. Historisk sett så var det en «kamp» om å få dette arrangementet, som kunne gjerne kunne dra en rundt 4000 deltagere. Utover 90 årene så sank deltagertallet og det laveste som noen gang er registrert er ca. 6-700 løpere.

Formen har også endret seg fra 6 løp og «langt på skauen», til 4 løp gjerne med by sprint og mellomdistanser i nærterreng. På godt norsk kalt «Compact Games».

Selve arrangørstedene fordeles mellom Aust- /Vest-Agder og Telemark/Vestfold. Det vil si at løpene går hver andre år i Agderfylkene og hver andre år i Telemark/Vestfold. Internt i mellom de to arrangørstedene så legges det opp til en rotasjon i mellom fylkene også.

Så når SG 2016 ble arrangert i Vest-Agder (Lillesand/Høvåg) i 2016, vil det være Aust-Agder som skal i ilden i 2018.

Det er IK Grane Arendal Orientering, Hisøy OK og IF Trauma som er hovedarrangører. Løpsdagene er 28.juni til 1.juli, det er en uke tidligere enn vanlig og årsaken til det er at Veteran VM 2018 går i området rundt København.

Det blir to løp med arena fra Hoveodden på Tromøy, sprint og mellomdistanse, samt to løp fra Myra skole (Myra og Uglebo kartet).

Camping vil være i Hove leir, her er det allerede reservert ca. 400 senger av klubber som kommer, hvilket er ganske utrolig bra. Plassering av telt og bobiler kan gjøres i umiddelbar nærhet og hotell reservasjoner er gjort på Arendal Herregaard Spa og Resort (Breidablikk for oss litt eldre). Da vil to løp og overnatting foregå innenfor en radie av 500m. Utrolig flott!

For SG så ser det da ut som om vi har snudd litt av trenden, som vi startet i SG 2016 med ca. 1600 løpere og som fortsatte videre i Vestfold i fjor. Noe som igjen gjør at det blir noe igjen til fordeling blant arrangørene og mer interessant å arbeide hardt for et vellykket arrangement.

Men hvorfor disse skribleriene?

SGs generalforsamling skulle også tildele arrangement for 2020 som skal gå i Vest-Agder, forresten det er helt feil! Det skal gå vest i Agder fra 2020. Det må være verdt å feire med en liten salutt (trudelutt, pang, pang).

En arbeidsgruppe la frem to alternativer på generalforsamlingen i går, inhabiliteten er enorm i alle ledd, så vi må alle ta innspill seriøst og heve oss litt over det.

Alt. 1: To løp i Mandal sentrum (Furulunden) og to løp Søgne (Tinntjønn)

Alt.2: Fire løp med arena «Tresse» i Kristiansand sentrum (bysprint, Odderheiløp, Baneheia/Bymarka*2)

Begge alternativene har sine fordeler og ulemper, her er noen:

Alt.1:

• O-løp i vest av Vest-Agder (vest i vestre del av Agder (puh)), god markedsføring av O-sporten

• Lang avstand for arrangører

• Flott terreng i Mandal

Alt.2:

• Bynært, god markedsføring av O-sporten

• Lang å løpe fra Baneheia til Tresse, ca. 900m korteste vei

• Nærmere for arrangører

• Vi har vært der mye før

• Trenden er by/parkløp i store internasjonale løp, enormt populært

Jeg dveler ikke lenge ved dette, for SGs generalforsamling ga arbeidsgruppen en ny oppgave.

1. Utred nye alternativer, muligens med kombinasjoner av det som er fremlagt

2. Send dette ut til klubbene i Vest-Agder innen 31.5

3. Det avholdes et møte blant klubbene den 14.6 kl. 19.00 på Presteheia (KOKs klubbhus) for å diskutere og bestemme opplegg.

Nye løpsted, f.eks Ravnedalen kan være et nytt innspill, parkering her er et problem. Hvis noen ønsker å spille inn noen forslag så består arbeidsgruppen av:

Nils Gjelsten, Høvdingen (leder)

Ingvild Mulen, KOK

Tor Mjåland, Oddersjaa

Hva med oss fra innlandet?

Foreløpig så ser det ut til at det er de kystnære områdene som er å foretrekke til slike arrangement som Sørlandsgaloppen, jf. Otra IL i 2014 (Aust-Agder) som slet med et lavt deltagerantall.

Som en av Vest- Agders større klubber så bidrar vi med dugnadsarbeid til arrangementet. For oss har det vært viktig å gjøre en god og seriøs jobb. Undertegne har vært «riggsjef» i 2008, Hovedkomitemedlem i 2012 og 2016. Samt at Birkenes har hatt ansvar for starten i 2012 og 2016, samt en ekstrajobb 2010 i Aust-Agder). Så lang tilbake trekker jeg historien.

Vi er ikke forpliktet til å være med, men har sett på dette som viktig arena hvor vi kan være med på å påvirke arrangementet.

Undertegnede (styret) har ikke tatt stilling til «hva skal vi tilby fra Birkenes O-gruppe i 2020». Det har så vidt vært oppe i uformelle samtaler. Min personlige mening er at den innsatsen som vi har lagt ned har vært imponerende, og at vi som en stor klubb bør ta det ansvaret igjen. Det gav oss omtrent 60 000.- av et totaloverskudd på ca. 550 000.-. Fordelingsnøkkelen (regnearket) gir oss rundt 10% av overskuddet, såfremt vi tar en plass i hovedkomiteen og starten.

Vi må også huske at dette er et dugnadsbidrag som de fleste av oss bare gjør hvert fjerde år. Noen er litt mer aktive, men det er frivillig valgt.

Jeg vil da utfordre O-gruppas medlemmer til å gi styret innspill på hva vi bør/ønsker/bør ikke gjøre for 2020. Jeg vil også ha synspunkter på kjøreavstand til arrangementsstedene, det er ca. 5,5 mil til Mandal.

Likevel så slo tanken meg: Våre yngste skal vel delta på Sørlandsgaloppen og da trenger de kjøring. Det klaffer jo fint med å kunne bidra med dugnad for klubben.

Var den litt søkt?

Ta det med et smil og ha en riktig god påske alle sammen!

Mvh Svein Roar

PS. Karusell løpet til Høvdingen 3.4 vil med 99% sannsynlighet bli avlyst/utsatt.