Treningsløp fra Risvann 3. september

Postet av Birkenes Idrettslag den 30. Aug 2024

Tirsdag 3. september blir det treningsløp fra Risvann, start fra kl. 17.30 - 18.00

Arrangør Trygve kan love et variert løypetilbud og et nyrevidert kart.

Merka fra innkjøringa på Øvre Birkeland.

Velkommen til treningsløp i spennende løyper og terreng!

Historisk KM-gull til Birkenes!

Postet av Birkenes Idrettslag den 29. Aug 2024

Søndag 25. august ble årets kretsmesterskap i stafettorientering arrangert i Furulunden i Mandal. Det ble en fartsfylt og spennende stafett hvor Birkenesgutta mer enn oppfylte forventningene.

Raske løyper med vriene gaflinger

Flatt og stifylt terreng med enkelte koller karakteriserer Furulunden. Dette stiller store krav til å holde retningen samtidig som farten må være høy. I stafetter brukes såkalt gafling. Klubbene kan ha litt ulike poster på de ulike etapper, men til slutt har alle lag løpt helt likt. Dette gjør det lite lønnsomt å bare henge på andre løpere, da kan det lett gå galt. Arrangørene, Søgne og Songdalen o-klubb, hadde lagd gaflinger som lett kunne føre til disk viss ikke løpene var sikre på å være på rett post.

Full fart fra Birkenesgutta

I fjor fikk Birkenes en flott sølvmedalje i stafetten, til da tidenes beste stafettinnsats i seniorklassen. Bare Kristian Birkeland var igjen på laget fra fjoråret. Dette dempa ikke optimismen før årets stafett. Kristian løp et trygt og godt løp på 1. etappe og kunne sende Lars Birkenes ut som 4. mann. Han fortsatte med et godt løp og kunne sende Ørjan Svaland Aas ut som 2. mann, snaut 50 sekunder bak Grane fra Arendal som var i tet. Ørjan ga bånn gass og etter et par poster var Graneløperen tatt igjen. Med sikker orientering hele veien kunne Ørjan sikre seieren etter å ha vært gjennom alle 14 postene i løypa, med Grane hakk i hæl. Dette var Birkenes sin første gullmedalje i seniorstafetten noen gang!   Alle var nøye med å sjekke at de hele tida var på rett post og hadde stor fart, noe som var nøkkelen til suksessen. Lars Birkenes kunne dermed også innkassere den 2, gullmedaljen på to dager.

Flere medaljer

Birkenes hadde flere lag med.  I jenteklassen prøvde søstrene Emilia og Ingvild Flaa Agerbo seg som stafettløpere for første gang. De kom seg trygt til mål og kunne reise hjem med bronsemedalje.

Blant seniorjentene løp Una Glende Janson første etappe og vekslet som nummer 2. Siri Bjorvand og Anne Kari Birkeland løp 2. og 3. etappe. Laget kapret til slutt bronsemedaljen.

Andrelaget i seniorklassen fikk til slutt 7. plass. Etter to etapper med Espen Birkenes og Åsulv Birkeland Stormoen lå de høyere oppe, men med Bjørn Stormoen på siste etappe falt laget naturlig nok mange plasser.

H17-løypa

Blaut og vellykka kretsmesterskap

Postet av Birkenes Idrettslag den 29. Aug 2024

Som et ledd i idrettslagets 100-årsmarkering arrangerte orienteringsgruppa kretsmesterskap i mellomdistanseorientering med stadion i idrettsparken lørdag 24. august. Det ble et blaut, men vellykka arrangement som høsta mange godord fra deltakerne.

Utfordrende løype og terreng

Mellomdistanseorientering skal være løp med relativt mange poster, stadig skifte av retning og enkelte strekk med veivalgsmuligheter. Løperne skal testes ut i mange ulike orienteringsferdigheter.  Terrenget nord for høydebassenget i Tømmeråsen egner seg ypperlig til dette. Et terreng som er splitta opp med mange koller og søkk gir mange muligheter. Start var ved høydebassenget og på vei til mål krysset løperne Herefossveien før de nådde mål i Birkenesparken.

Løp med tilbud til alle

I orientering er det et mål at det skal være et tilbud til alle i alle aldersklasser. Ferske nybegynnere i førskolealder, topptrente eliteløpere og veteraner som har passert 80 år skal ha et tilbud. Arrangørene hadde hele 31 klasser fordelt på 10 løyper med ulik lengde og vanskelighetsgrad å holde styr på. Planlegging av løyper og traséer har pågått gjennom hele sommeren og sekretariatet hadde full kontroll.

God lokal innsats

Selv om mange fra klubben var engasjert i arrangementet var det flere som fikk prøve seg i løypa.

Lars Birkenes, førsteårsjunior, kunne klatre helt til topps på seierspallen i juniorklassen. Han gjennomførte et godt løp uten noen stor bom.  Simen Nygård fikk sølvmedalje i H13-14-årsklassen. Et litt stort tidstap på et par poster kostet han nok gullmedaljen.

I damenes seniorklasse gikk ikke uventa seieren til grossist i NM- og VM medaljer Marianne Andersen fra Kristiansand. Nummer 2 ble tidligere VM-løper for Canada Sandy Hott. Tredjeplass på pallen gikk imidlertid til Birkenes med Una Glende Janson etter en trygg orientering.

Positive tilbakemeldinger fra løperne

En gjennomgående regnfull dag skapte utfordringer for arrangørene. Et utendørs arrangement med mye elektronikk og garderobe i det fri må kunne takles.  Her ble det gjort en ekstra innsats for å gjøre forholdene så gode som mulig. Det ble satt opp ekstra med store telt slik at klubber som sjøl ikke hadde med kunne sikres forholdsvis tørr skifteplass. Det var også muligheter for en varm dusj etterpå, noe o-løpere ikke er bortskjemte med. Et velassortert kiosktilbud skapte ekstra trivsel.

O-gruppa fikk også mange godord for løypene. Løypelegger hadde truffet godt med vanskelighetsgrad, veivalgsmuligheter og stipulert vinnertid. O-gruppa kunne se tilbake på noen hektiske timer som ga både løpere og arrangører en god orienteringsopplevelse.

Resultater

Treningsløp tirsdag 27. august

Postet av Birkenes Idrettslag den 26. Aug 2024

Treningsløpet tirsdag 27. august blir fra høydebassenget i Lille Tømmeråsen

Vi gjenbruker poster fra KM i nye løypevarianter.

Det tilbys følgende løyper:

Nybegynner

C-løype

B-løype

A-mellom

A-lang

Start fra kl. 17.30  - 18.00

Arrangør: Bjørn Stormoen, Birkenes IL, orienteringsgruppa.

Vi sees!

Bjørn