Verdens Orienteringsdag!

Postet av Birkenes IL den 27. Mai 2021

Birkenes O- gruppe gjennomførte det som iflg. arrangør og løypelegger Steinar Aas kan kalles "Vårens vakreste O-løp".

I samarbeid med Kents Arild Ludviksen og Alice Østrem Hoy fra Birkelandskolene så ble Verdens Orienteringsdag gjennomført på en fantastisk måte. I løpet av 4 dager så så deltok mellom 200 og 250 elever på dette arrangementet. Alt med forsvarlig smittevern og i.h.t til dagens avstandsregler.

Steinar la til rette for løyper på ca. 2-2,5 km i luftlinje med 10 poster.

Løpene ble lagt opp med full elektronisk tidtaking. Det betyr at  O-gruppe stilte med teknisk utstyr som også blir brukt i ordinær orientering. Vi er veldig glade for å kunne gjøre O-aktivitetene så spennende som mulig for elevene og potensielle rekrutter til O-sporten. Om ikke det blir elever så ser vi kanskje noen lærere.......

For å lette arrangementet for skolen så ble løypene laget av Steinar i Purple Pen, og oversendt skolen på pdf format. Siden det var nybegynnere, så laget han også postbeskrivelser med norsk tekst.

Den siste dagen, dag 4 så ble det laget en helt ny løype på ca. 2,3 km, etter sterk påtrykk fra elevene. Ryktet forteller at noen løp løypene både 3 og 4 ganger, sterk innsats!

Det internasjonale orienteringsforbundets (IOF) sitt mål om organiseringen av denne årlige begivenheten er som følger:

Øke synligheten og tilgjengeligheten av orientering til unge mennesker, øke antall deltakere både i skolenes aktiviteter, samt i klubbenes aktiviteter i alle land i nasjonale forbund, hjelpe lærere til å implementere orientering på en morsom og pedagogisk måte og for å få flere nye land til å delta i orientering.

Vi kan si at på Birkeland så bidrar vi til å oppfylle denne visjonen. Tusen takk til Kent Arild og Alice for at vi får lov til å være med på dette.

Kent Arild Ludviksen

For Birkenes O-gruppe