Skolekart

Postet av Birkenes IL den 13. Nov 2021

Hei, nå er skolekartene ferdige.

Vi i O-gruppa er veldig stolte over å få på plass dette tilbudet.

Skoleorientering.no ble opprettet som et prosjekt i forbindelse med O-VM i gamle Østfold i 2019. Da ble alle klubbene i gamle Østfold invitert til å lage "skolekart" til hver skole i regionen. Dette ble en kjempesuksess og portalen ble utvidet til å gjelde alle fylker i hele Norge.

Vår O-gruppe tok ansvar og satte i gang et prosjekt hvor våre yngre medlemmer skulle lære seg prosessen med å lage kart fra bunne av. Vi har fått støtte av Norges Orienteringsforbund til lisenser for karttegning og vi har igjennom Sparebank stiftelsen DNB sin støtte til NOF fått midler til å utarbeide kartet.

Det er Emil Nygård, Sigmund Javenes Flaa, Lars Birkenes, Erik Rugsland, Mathias Trondsen og Kristian Birkeland som har gjort denne jobben.

I bakhånd har de hatt kyndig veiledning av Espen Birkenes og Bjørn Stormoen. Vi håper dette gir mersmak og at O-gruppa får glede av deres erfaringer og kunnskap videre fremover.

Selve skolekartet vil når være tilgjengelig for alle som ønsker å benytte det via portalen. I første omgang så har vi informert skolene Birkeland skole, Valstrand skole og Engesland skole om prosjektet og hvilke muligheter som ligger i det.

Nå kan skolen tegne sine egne løyper eller andre aktiviteter i et enkelt tegneprogram som gir en "fullverdig " o- løype. Kartene kan enkelt skrives ut og benyttes i opplæring innen O-sporten.

Selve karten har en utvidet "karttegsoppsett" og en større målestokk enn ordinære O-kart, men dette skal være godt tilpasset de aldersgruppene på skolen.

Vi gleder oss stort og håper at dette vil kunne gi oss i løft innen rekruttering, samtidig vil O-gruppa gå i dialog med skolene om å gi dem den støtte de ønsker for at resultatet skal bli bra. Vi har også bestilt inn en de del opplæringsmateriell som skolene vil få gratis mot at vi støtter dem i opplæringen.

Vi vil også gjøre vårt elektroniske tidtaingsutstyr tilgjengelig for dem, slik at det også kan gi et ekstra supplement til O-kunnskapen.

Tusen takk til vår unge gutter for den jobben som dere har gjort, og vi ser veldig fremt il å se resultatene av det.

Svein Roar, på vegne av styret

Du finner kartene her