Blaut og vellykka kretsmesterskap

Postet av Birkenes Idrettslag den 29. Aug 2024

Som et ledd i idrettslagets 100-årsmarkering arrangerte orienteringsgruppa kretsmesterskap i mellomdistanseorientering med stadion i idrettsparken lørdag 24. august. Det ble et blaut, men vellykka arrangement som høsta mange godord fra deltakerne.

Utfordrende løype og terreng

Mellomdistanseorientering skal være løp med relativt mange poster, stadig skifte av retning og enkelte strekk med veivalgsmuligheter. Løperne skal testes ut i mange ulike orienteringsferdigheter.  Terrenget nord for høydebassenget i Tømmeråsen egner seg ypperlig til dette. Et terreng som er splitta opp med mange koller og søkk gir mange muligheter. Start var ved høydebassenget og på vei til mål krysset løperne Herefossveien før de nådde mål i Birkenesparken.

Løp med tilbud til alle

I orientering er det et mål at det skal være et tilbud til alle i alle aldersklasser. Ferske nybegynnere i førskolealder, topptrente eliteløpere og veteraner som har passert 80 år skal ha et tilbud. Arrangørene hadde hele 31 klasser fordelt på 10 løyper med ulik lengde og vanskelighetsgrad å holde styr på. Planlegging av løyper og traséer har pågått gjennom hele sommeren og sekretariatet hadde full kontroll.

God lokal innsats

Selv om mange fra klubben var engasjert i arrangementet var det flere som fikk prøve seg i løypa.

Lars Birkenes, førsteårsjunior, kunne klatre helt til topps på seierspallen i juniorklassen. Han gjennomførte et godt løp uten noen stor bom.  Simen Nygård fikk sølvmedalje i H13-14-årsklassen. Et litt stort tidstap på et par poster kostet han nok gullmedaljen.

I damenes seniorklasse gikk ikke uventa seieren til grossist i NM- og VM medaljer Marianne Andersen fra Kristiansand. Nummer 2 ble tidligere VM-løper for Canada Sandy Hott. Tredjeplass på pallen gikk imidlertid til Birkenes med Una Glende Janson etter en trygg orientering.

Positive tilbakemeldinger fra løperne

En gjennomgående regnfull dag skapte utfordringer for arrangørene. Et utendørs arrangement med mye elektronikk og garderobe i det fri må kunne takles.  Her ble det gjort en ekstra innsats for å gjøre forholdene så gode som mulig. Det ble satt opp ekstra med store telt slik at klubber som sjøl ikke hadde med kunne sikres forholdsvis tørr skifteplass. Det var også muligheter for en varm dusj etterpå, noe o-løpere ikke er bortskjemte med. Et velassortert kiosktilbud skapte ekstra trivsel.

O-gruppa fikk også mange godord for løypene. Løypelegger hadde truffet godt med vanskelighetsgrad, veivalgsmuligheter og stipulert vinnertid. O-gruppa kunne se tilbake på noen hektiske timer som ga både løpere og arrangører en god orienteringsopplevelse.

Resultater